-
Головна > Обмін і повернення товару
Обмін і повернення товару
Права і обов'язки споживачів
Кожен споживач повинен знати, що, згідно зі ст. 4 Закону України «Про права споживача» (далі - Закон) набуваючи, замовляючи або використовуючи продукцію, яка реалізується на території України, він має право на:
- захист своїх прав державою (здійснюють Державна служба з питань безпеки харчових продуктів і захисту прав споживача та її територіальні органи, суди);
- належну якість продукції та обслуговування;
- безпеку продукції;
- необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
- відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
- звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
- об'єднання в громадські організації споживачів (об'єднання споживачів).
У той же час споживачі зобов'язані:
- перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
- в разі необхідності роз'яснення умов та правил використання товару - до початку використання товару звернутися за роз'ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;
- користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;
- з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару - застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації - дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.
Обмін і повернення товару належної якості
Відповідно до ст. 9 Закону споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, у якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня покупки, якщо триваліший строк не оголошений продавцем. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.
Перелік товарів, що не підлягають обміну (поверненню) затверджується Кабінетом Міністрів України.
Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару, або здійснити обмін товару на аналогічний при першому ж надходженні відповідного товару в продаж. Продавець зобов'язаний у день надходження товару в продаж повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
Таким чином, обміняти непродовольчий товар належної якості на інший, аналогічний, можна якщо:
- з моменту покупки пройшло не більше 14 днів;
- товар не використовувався;
- збережені товарний вигляд товару, його споживчі властивості, всі пломби, ярлики і т. д .;
- зберігся розрахунковий документ, який споживач отримав разом з товаром;
- товар не входить до переліку товарів, що не підлягають обміну.
Повернути товар належної якості і забрати гроші можна, якщо дотримані всі перераховані вище умови та аналогічного товару, необхідного покупцеві, немає в продажу.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.
На замітку любителям час від часу брати в магазинах товар «на прокат» і потім повертати його назад як що не підійшов: в більшості випадків, якщо річ має товарний вигляд, в магазині без питань візьмуть її назад, але якщо у продавця виникнуть сумніви і він захоче провести експертизу, яка покаже, що товар був у використанні, невдалому махінаторів цілком законно буде відмовлено в обміні або поверненні товару.
Зразок заяви на повернення товару належної якості на підставі ст.9 ЗУ «Про захист прав споживача»
Директору магазину (назва, адреса)
ФОП або найменування юридичної особи
ПІБ заявника
адреси проживання:
Контактний телефон:
ЗАЯВА
Мною (дата) у Вашому магазині Придбай (Зазначити Назву, артикул, розмір, модель, торгівельну марку) за ціною _____ грн., Что підтверджується
(Товарна, касовим чеками, відміткою у гарантійному талоні).
Придбаний мною товар не Підходить мені за кольори (фасоном, розміром, чи іншою причиною (Зазначити причину).
Керуючий ст.9 Закону України «Про захист прав споживачів» прошу обміняті товар чи повернути Сплачені кошти. Передбачення законодавством срок - 14 діб НЕ ВРАХОВУЮЧИ день придбання товару Ще не сплінув ..
Товар мною НЕ експлуатувався, Збереже его товарний вигляд, цілісність упакування, возвращается у повній КОМПЛЕКТАЦІЇ.
Дата підпис
Гарантійний термін
Отже, що таке гарантійний термін і термін придатності, і як вони обчислюються. Згідно зі статтею 675 Цивільного кодексу України товар, який продавець передає або зобов'язаний передати покупцеві, має відповідати вимогам щодо його якості в момент його передачі покупцеві, якщо інший момент визначення відповідності товару цим вимогам не встановлено договором купівлі-продажу.
Договором або законом може бути встановлений строк, протягом якого продавець гарантує якість товару (гарантійний строк).
При цьому, гарантія якості товару поширюється на всі комплектуючі вироби, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до п.5 статті 1 Закону України «Про захист прав споживача» гарантійний термін - це термін, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов'язання про проведення безкоштовного ремонту або заміни відповідної продукції у зв'язку з введенням її в оборот.
Гарантійний термін починається з моменту передачі товару покупцеві, якщо інше не встановлено договором купівлі-продажу.
Гарантійний термін, встановлений договором купівлі-продажу, продовжується на час, протягом якого покупець не міг використовувати товар у зв'язку з обставинами, що залежать від продавця, до усунення їх продавцем. Гарантійний строк продовжується на час, протягом якого товар не міг використовуватися у зв'язку з виявленими в ньому недоліками, за умови повідомлення про це продавця в установленому порядку.
У разі заміни товару (комплектуючого виробу) неналежної якості на товар (комплектуючий виріб) належної якості, гарантійний термін на нього починає текти з моменту заміни.
Гарантійний строк зазначається в паспорті на продукцію або на етикетці чи в будь-якому іншому документі, який додається до продукції.
На сезонні товари (одяг, хутряні та інші вироби) гарантійний строк обчислюється з початку відповідного сезону, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так на одяг весняно-літнього асортименту гарантійний термін починає текти з 1 квітня, а на одяг осінньо-зимового асортименту - з 1 жовтня. На взуття же гарантійні терміни обчислюються таким чином: на зимову - з 15 листопада по 15 березня, на осінньо-весняну - з 15 березня по 15 травня і з 15 вересня по 15 листопада, не літню - з 15 травня по 15 вересня.
Гарантійний термін слід відрізняти від терміну придатності. Під терміном придатності слід розуміти термін, після закінчення якого товар вважається зовсім непридатним для використання за призначенням, іноді навіть небезпечним для життя, здоров'я споживача, його майна або навколишнього середовища, тоді як використання товару після закінчення гарантійного терміну ще можливо, хоча продавець і не береться гарантувати, що він збереже всі свої споживчі якості.
Термін придатності обчислюється починаючи від дати виготовлення, яка також зазначається на етикетці або в інших документах, і визначається або часом, протягом якого товар є придатним для використання, або датою, до настання якої товар є придатним для використання.
Продаж товарів, на які строк придатності не зазначено або зазначено з порушенням вимог нормативних документів, а також товарів, термін придатності яких минув, забороняється.
У разі продажу товарів за зразками, поштою, а також у випадках, коли час укладення договору купівлі-продажу і час передачі товару споживачеві не збігаються, гарантійний строк обчислюється починаючи від дня передачі товару споживачеві, а якщо товар потребує спеціальної установки (підключення) або у роботі, з дня їх здійснення, а якщо день передачі, установки (підключення) чи складання товару, а також передачі нерухомого майна встановити неможливо або якщо майно перебувало у споживача до укладення договору купівлі-продажу, - від дня укладення договору купівлі-продажу.
Щодо продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки були виявлені протягом двох років, а щодо об'єкта будівництва - не пізніше десяти років від дня передачі їх споживачеві .
При виконанні гарантійного ремонту гарантійний термін збільшується на час перебування продукції в ремонті. Зазначений час обчислюється від дня, коли споживач звернувся з вимогою про усунення недоліків. При обміні товару його гарантійний термін також обчислюється заново від дня обміну.
Обмін і повернення неякісного товару. Гарантійний ремонт і зобов'язання продавця
Згідно ст. 8 Закону у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та в строки, встановлені законодавством, має право вимагати:
- пропорційного зменшення ціни;
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.
У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та в строки, встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил або договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;
- вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.
Ці вимоги пред'являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
Споживач має право пред'явити одну з вимог, а в разі його невиконання -заявив інше.
Продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов'язані прийняти товар неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги.
Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п'ять кілограмів продавцю, виробнику (підприємству, що задовольняє вимоги споживача) та їх повернення споживачеві здійснюються за рахунок продавця, виробника (підприємства, що задовольняє вимоги споживача).
При наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості - протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.
У разі відсутності товару вимога споживача про його заміну підлягає задоволенню у двомісячний строк з моменту подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару в установлений строк неможливо, споживач має право за своїм вибором пред'явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) інші вимоги.
Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не провадиться.
Під час заміни товару з недоліками на такий же товар іншої марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості перерахунок вартості товару з недоліками у разі підвищення ціни провадиться виходячи з його вартості на час обміну, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості на час покупки.
При розірванні договору розрахунки із споживачем у разі підвищення ціни на товар проводяться виходячи з його вартості на час пред'явлення відповідної вимоги, а в разі зниження ціни - виходячи з вартості товару на час купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, а в разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору - в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше семи днів.
У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов'язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності.
При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом чотирнадцяти днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший термін.
На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) зобов'язані створювати обмінний фонд товарів . Перелік таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.
За кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений строк (чотирнадцять днів) споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.
При усуненні недоліків шляхом заміни комплектуючого виробу або складової частини товару, на які встановлено гарантійні терміни, гарантійний термін на новий комплектуючий виріб і складову частину обчислюється починаючи від дня видачі споживачеві товару після ремонту.
Споживач має право пред'явити виробнику (продавцю) вимогу про безоплатне усунення недоліків товару після закінчення гарантійного терміну. Ця вимога може бути пред'явлена протягом установленого терміну служби, а якщо такий не встановлено - протягом десяти років, якщо в товарі було виявлено недоліки (істотні недоліки), допущені з вини виробника.
Вимоги споживача розглядаються після пред'явлення споживачем розрахункового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійний строк, - технічного паспорта чи іншого документа, який його замінює, з позначкою про дату продажу.
Вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача) доведуть, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання. При цьому, споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.
У разі якщо під час гарантійного терміну необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) зобов'язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання або транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи. Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.
Рада споживачеві: не нехтувати своїм правом і погоджуватися на проведення такої експертизи, адже в разі незадоволення продавцем, виконавцем або виробником вимог споживача саме висновок експертизи буде доказом законності таких вимог в суді. Більш того, якщо навіть експертиза не проводилася, але споживач давав свою згоду на її проведення, тягар доведення втрати якості товару з вини споживача в суді буде покладено на продавця (виробника). Подібна експертиза може бути призначена і в судовому порядку, але в такому випадку оплачувати її буде та сторона, яка клопотала про її призначення. Надалі, суд своїм рішенням може покласти витрати по проведенню експертизи на сторону, яка програла.
- +38 (044) 223-50-73
- +38 (050) 440-03-30
- +38 (050) 440-03-30
- Email: omp.zxx@gmail.com